Gainers

Gainers och viktökningsdrinkar

Om du vill gå upp i vikt så behöver du äta mer än vad du gör av med. Det är ganska enkelt att förstå men inte alltid lika lätt att utföra eftersom en del människor har väldigt högt ämnesomsättning medan andra helt enkelt inte gillar att äta lika mycket. Då kan det vara bra att ta en gainer eller någon annan form av viktökningsdrink som både är kalorität och lättare att få i sig än vanlig mat. 

Färdigblandande gainers

 Gainer

 

Det finns en mängd olika färdigblandade gainers på marknaden och de flesta består i grund och botten av vassleproteinpulver samt kolhydratspulver i lite olika proportioner. Gainern kommer som ett pulver som du blandar med vatten eller mjölk och dricker efter träning eller någon annan gång på dagen som ett tillskott till den vanliga maten för att öka kaloriintaget. Vissa gainers innehåller även kreatin, mineraler, vitaminer och andra ämnen för viktökning och prestationsökning och kalorimängden per portion varierar. 
Kostersättning är ett pulver som är till för att blandas och drickas som en ersättning till den vanliga maten och ska innehålla allt du behöver. Kostersättning är ofta till för att minska kaloriintaget. Det är inte samma sak som en gainer som är till för att öka kalorintaget och innehåller därför inte allt du behöver. Gainer är alltså ingen ersättning till den ordinarie maten. 
För mer tips om vilka gainer som är bra att köpa läs om Gainers och viktökningsdrinkar.

Egenblandade gainers

Eftersom gainers i stort sett bara består av proteinpulver och kolhydratspulver så kan du även köpa dessa komponenter själv och blanda. Detta för att få exakt det proteinpulvret du vill ha i den mängd tillsammans med det kolhydratspulvret, kreatinet eller vad andra ämnen du väljer att blanda i för att det ska passa dig. 

Viktökningsdrinkar

Du kan även själv blanda ihop dina egna viktökningsdrinkar genom att mixtra lite nytta, kaloririka ämnen som olivolja med 900 kcal per 100 gram eller olika sorters nötter med omkrin 6-700 kcal per 100 gram samt något proteinrikt. Det finns massa alternativ på nyttiga viktökningsdrinkar du kan blanda ihop. Genom att ta nedanstående ingredienser kan du få både en god och nyttig viktökningsdrink och genom att variera mängden olja och nötter du lägger i kan du även korrigera mängden kalorier lätt. Blanda allt i en mixer och blir blandning för trögflytande är det bara att hälla i lite vatten.
Mjölk
Olivolja/Rapsolja
Valfria nötter
Frukt och bär
Proteinpulver
Lycka till!

Undvik Gainomax

 Picture

 

Om du får välja borde valet efter träning snarare vara en banan än en Gainomax Recovery. Visst så har deras reklam några poäng men det är inget måste att fylla på med kolhydrater direkt efter träning och särskilt inte nästintill rent socker som Gainomax faktiskt innehåller. Vanlig mat räcker gott och väl som återhämtning efter ett träningspass. Som jämförelse kan du tänka att Gainomax innehåller ungefär 10 gram mer socker än vad en lika stor Coca Cola gör. Det gör den väldigt god men inte särskilt nyttig.

Lägger vi därtill att proteinet i Gainomaxen består av kasein protein vilket är ett långsamt protein och således inte optimalt att inta direkt efter träning då EEA eller vassleprotein är att föredra. Kasein protein är bättre att ta inför natten men då sockret i Gainomaxen troligtvis skulle hålla en vaken är det inte heller en särskilt bra idé. Så se hellre till att få i dig en riktig gainer efter träning om du vill gå upp i vikt, eller bara protein om du satsar på att hålla formen. 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.